23 de set. 2015

Intervenció logopèdica naturalista

Quan un infant presenta dificultats en llenguatge i/o comunicació, s'han de prioritzar i seqüenciar els objectius de la intervenció logopèdica. Això es fa tenint en compte el perfil obtingut en l'avaluació, a través de la qual identificarem si l'infant té dificultats de COMUNICACIÓ, de COMPRENSIÓ i/o de PRODUCCIÓ; i també, tenint en compte el procés d'adquisició normal del llenguatge.


Planificar l'entorn:

Un dels passos a realitzar en la intervenció naturalista, és adaptar l'entorn en el qual es farà la sessió. A través de materials, activitats i situacions, provocarem el seu interès i la seva necessitat de comunicar.
Exemples:
  • Col·locar la seva joguina preferida lluny del seu abast perquè la demani.
  • Si demana una cosa, donar-li només una part, forçant noves demandes.
  • Donar-li objectes els quals requereixin l'ajuda de l'adult per poder-los utilitzar.
  • Crear situacions inesperades.
  • Fer-lo escollir entre diferents elements.
Quan s'estigui realitzant una activitat, retirarem els distractors.


Material:

Mentre que el logopeda és qui ha de triar el tipus d'activitat que millor s'ajusti a l'objectiu a treballar, hem de permetre que el nen/a triï el material per tal de fomentar la seva motivació. Aquest material ha de ser:
  • Lúdic.
  • Interessant i significatiu per al nen/a.
  • Apropiat pel seu nivell cognitiu.
  • Manipulable o format per peces.






Activitats generals:
  • Denominació (per augmentar el lèxic) o designació oral (per millorar la comprensió lexical): durant el joc, amb contes o làmines, dient les parts del cos, la roba que porta posada...
  • Descripció d'imatges (per millorar la comprensió i producció de la morfosintaxi).
  • Comprensió d'ordres: simples (ex: tanca la porta), encadenades (ex: agafa un plàtan i una taronja), indirectes (quan l'infant ha d'inferir el que ha de fer).
  • Conversa: necessària per treballar les habilitats d'interacció (torns de parla, màximes de Grice), de comunicació, la comprensió i la producció.
  • Scripts: es tracta de jugar a mestres, policies, metges, etc., utilitzant materials que ho permetin (nines, titelles, clics, cases, granges...). Aquest tipus d'activitat s'ha d'adaptar en complexitat al nivell cognitiu i lingüístic del nen/a, i permet treballar tots els aspectes del llenguatge.
  • Discurs narratiu: aquest s'introdueix quan l'infant ja és capaç d'expressar-se en un context complex (4 anys), i es treballen els aspectes del llenguatge a un nivell més alt, incloent-hi la planificació del discurs, fent que aquest sigui coherent.

Estratègies:

Formals:
  • Basades en la imitació (ex: digues, "vull el cotxe vermell").
  • Basades en el modelatge: es dóna un model correcte de producció.
  • Basades en la conversa: fer expansions o correccions a les produccions de l'infant durant la conversa.
  • Estimulació focalitzada: provocar que l'infant utilitzi una forma lingüística concreta (ex: "vull").
  • Bootstrapping extern: per ajudar a l'evocació, es donen pistes fonològiques o semàntiques.
Funcionals: (des de la perspectiva naturalista)
  • De gestió de la comunicació i la conversa: fomentar la interacció, equilibrar els intercanvis comunicatius, donar temps a l'infant.
  • D'adaptació i ajust comunicatiu: parla lenta, entonació agradable, vocabulari adequat, frases curtes i ajustades.
  • Estratègies educatives: 
    • Expansió (afegir elements a l'enunciat del nen).
    • Correcció implícita i explícita.
    • Valoració positiva (elogi) o negativa (desaprovació).
    • Demanda d'acció.
    • Pregunta d'elecció (amb opcions de resposta).
    • Bastida (donar un model adult).
    • Substitucions instructives (substituir una expressió per la paraula correcta).
    • Encadenament (generar un enunciat conjuntament amb l'infant).
    • Retransmissió d'enunciats (anar dient en veu alta el que s'està fent).
    • Inducció (iniciar un enunciat perquè l'infant l'acabi).



Bibliografia: